Årbøgerne fra Historisk Samfund kan købes ved henvendelse til foreningens kasserer. Priser er incl. moms, men uden forsendelse. Send e-mail

Udflugt og generalforsamling søndag den 16. august 2009

Generalforsamling i suset fra Vesterhavet

En forhenværende redningsstation, et badehotel i træ, en telefondal, en lyngklædt mølle, et moderne gammeldags strandfiskersamfund, en kalkovn og et gammelt hvidtølsbryggeri var iklædningen omkring Historisk Samfunds generalforsamling.

Årets genneralforsamling blev holdt så langt væk, at det ikke længere var Vendsyssel, men i grænselandet ind til Thy. Nærmere bestemt Hanens herreder. Her havde vi sat ”Pipsen” eller som hendes borgerlige navn er Kirsten Monrad Hansen stævne. De 59 medlemmer mødtes kl. 13 med Pipsen på Slettestrands gamle redningsstation. Denne gamle redningsstation danner nu den første ramme om et stort kystprojekt financieret af EU midler suppleret godt med fondsmidler.

Pipsen fortalte engageret om projektet der i al sin enkelhed gik ud på at bevare og ikke mindst vedligeholde den kystkultur der altid har været rygraden i de ældgamle kystfiskersamfund langs den jyske vestkyst. Her er det meningen at søge en bevaring af den gamle kultur, det gamle miljø, fiskeriet og ikke mindst bådebyggeriet af de specielle fartøjer, som er bygget til at blive trukket på land. Den gamle hæderkronede EBH fond, der har stået bag næsten alle aktiviteter i de to gamle herreder kollapsede imidlertid fuldstændigt i begyndelsen af året som følge af EBH Bankens kollaps, og nye interessenter skulle til for at det stort anlagte kulturhistoriske projekt ikke skulle kollapse sammen med banken og fonden.

Årets genneralforsamling foregik på Rønnes Hotel i Slettestrand. Efter kaffen og et par sange til Han Herreds pris gik vi over til generalforsamlingen. I Hans Henrik Freys fravær blev Jørgen Sørensen, Sindal, valgt som dirigent. Formanden Trine Nielsen ridsede det forsvundne år op. Hun indledte med en beklagelse af, at vi måtte aflyse vores tur til de Sydfynske herregårde på grund af for ringe tilslutning. Vi nåede efter henvendelse til pressen i flere omgange op på 24 deltagere. Styrelsen vil fremover overveje hvordan vi formidler turene en anden gang. Det er også blevet nævnt, at turen var for dyr, men den er dyr, fordi alle udgifter til ophold og entré er indregnet.

Der har af en slægtning været foreslået en mindesten for eneboeren Georg Bruun. Vi overvejer stadig sagen i styrelsen. Historisk Samfund har rejst mange mindesten for fortjenstfulde personer; men det koster en del penge at rejse dem, og de skal også holdes ved lige i al fremtid. Vi vil lige anbefale jer at se omtale og fotos af mindestenene på hjemmesiden. Her bliver der også arbejdet med et register over årbøgernes indhold.

Formanden har som sædvanligt deltaget i rådsmøde i det nordiske kontaktnet. Det foregik i Øst-vendsyssel, hvor vi besøgte Dorf Mølle, Asaa Havnemuseum, Voerså havn, og Hirsholmene. Rådsmødedeltagerne Vi overnattede på det tidligere sømandshjem i Strandby, som nu er hotel og butik, noget af en forandring. Der blev på rådsmødet omtalt et nordisk IKONprojekt, hvor der er deltagere fra Norge, Sverige og region Nordjylland. Det er nu kommet i gang og har deltagere fra museerne og andre institutioner, et rigtigt spændende tiltag. Et nordisk samarbejde har vi aldrig prøvet før, og her har HS bidraget med kontakter, noget der ikke er uvæsentligt for disse projekter. I det nordiske kontaktnet taler vi også en del om ny struktur.

Historisk Samfund har indtil videre kke ændret på den gamle inddeling i amtshistoriske samfund, og vi har heller ikke overvejet det i styrelsen. Derimod er museerne og de lokalhistoriske arkiver i høj grad påvirket af udviklingen. Måske arbejdes der i Kulturarvsstyrelsen med kun 10 kulturhistoriske museer i Danmark. Ligesom i Norge hvor der nu er dannet et museum i Vestagder med hele 60 ansatte og et budget på 55 mill. NKR.

Samfundets sekretær, Helge Nielsen, arbejder med en arkivsammenslutning i Jammerbugt kommune og har valgt at opgive sin bestyrelsespost i Historisk Samfund til fordel for dette arbejde, hvilket vi meget beklager. Helge har ydet en uvurderlig indsats for HS gennem mange år. Som han selv har sagt engang, så kan det være lige meget, hvem der er formand, det vigtige er sekretærposten. Helge har i mange år stået for medlemslisterne og salg af årbøger foruden det almindelige sekretærarbejde. Desværre var Helge Nielsen forhindret i at komme til generalforsamlingen, men formanden udtrykte stor taknemlighed over hans indsats og glæde over det gode samarbejde, vi har haft med Helge Nielsen i styrelsen.

Debatten efter beretningen gik på mindestenens betydning. Aage K Riber mente, at de var Vendsyssels Historiske Samfunds ansigt ud af til og at de skulle fremstå tydeligt i landskabet. Formanden var enig i synspunktet, og mente der forestod et vigtigt arbejde for at få de nye kommuner i tale, så de kom med i kommunernes plejeplaner for de grønne områder. Herefter blev beretningen enstemmigt vedtaget. Dernæst orienterede Erik Christensen om planerne for den kommende årbog.

Jakob Pedersen fremlagde og gennemgik regnskabet der udviste et underskud i forbindelse med den sidst opsatte sten over lokalhistorikeren A.P. Gaardboe. Heller ikke årbogen kunne helt løbe rundt, og da de kommunale kasser ikke længere er så villige til at støtte vores arbejde, så var der ingen vej udenom en kontingentstigning på 20 kroner til 100 kroner. Herefter blev regnskab og kontingentstigning enstemmigt vedtaget.

På valg var Trine Nielsen, Tove Marquardsen, Gudrun Andersen og Helge Nielsen. Kun Helge Nielsen ønskede ikke genvalg. De øvrige blev genvalgt og Jens Thidemann fra Sæby blev nyvalgt medlem af styrelsen. Som revisor blev Hardy Jespersen genvalgt.

Da der ingen indkomne forslag var blev ordet givet frit, og der blev lystigt debatteret om mulighederne for en gennemførelse af Samfundets store udflugt. Alt fra et indlæg i årbogen til ophængning på køleskabet og annoncering og omtale i lokalbladene blev foreslået. Og bestyrelsen arbejder videre med problematikken.

Efter Generalforsamlingen gik turen videre fra Slettestrand over Ejnar Packnes svenskinspirerede badehotel i Svinkløv. Gennem Telefondalen til Lyngmøllen ved Sløjkanalens udmunding ved Grønnestrand. Videre til Thorup Strand, hvor Pipsen fortalte om fiskerlejets forsøg på at overleve som Danmarks sidste kommercielt drevne strandfiskerleje. Her overtog naturvejleder Sigurd Christensen forsamlingen og førte den gennem Klim kalkbrud 65 mio. år tilbage i tiden. Fra kalkbruddet gik der en lige linje frem til Klim kalkovn, hvor der fortælles om den spændende periode i historien der gennem industrialiseringen førte Danmark ind i de moderne tider.

Og i de moderne tider sluttede vi på det gamle Kjeldgaardske hvidtølsbryggei midt i Fjerritslev, hvor Ellen Helvind førte os ind i bryggeriets og brygningens spændende historie frem til Kirsten Kjeldgaard opgav bryggeriet i 1968 og skænkede hus, forretning, bryggeri og privatbolig til den selvejende Fjerritslev Bryggeri og Egnsmuseeum. Herefter var det tid at vende hjem for at fordøje den netop på bryggeriet indtagne medbragte madpakke og dagens mange kulturelle indtryk.

Erik S. Christensen

Historisk Samfund for Vendsyssel har til formål at udbrede kendskabet til Vendelboernes historie - men hvad er det egentligt medlemmerne får?
Samfundets flagskib er Vendsyssel Årbog med artikler om alle sider af Vendsyssels historie fra oldtid til nutid.
Optakten til årets generalforsamling er altid en udflugt, med indblik i en del af landsdelenes historie, hvor de historiske steder bliver præsenteret af kyndige guider. Hvert andet år er der en længere udflugt til områder der har eller har haft indflydelse på Danmarks historie.