Årbøgerne fra Historisk Samfund kan købes ved henvendelse til foreningens kasserer. Priser er incl. moms, men uden forsendelse. Send e-mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flugten til Amerika gik over Hamburg

Mere end 50 millioner europæere udvandrede i tiden fra de europæiske frihedsrevolutioner til begyndelsen af første verdenskrig. Heraf udvandrede omkring 300.000 danskere. En del af disse udvandrede sammen med 5 millioner andre europæere alene gennem Hamburg Amerika Linjens udvandrerlandsby Ballinstadt på den lille Elb-ø Veddel midt inde i Hamburg.

Fredag den 21. september stod 53 medlemmer af Historisk Samfund på en af Nilles busser med kurs mod Hamborg. Efter morgenmaden i Hedensted og middagen i Neumünster nåede selskabet frem til målet ved 15.30 tiden, hotellet i bydelen Schnelsen.
Turen var tilrettelagt af et udvalg, bestående af formanden, Trine Nielsen, Erik S. Christensen, Knud Møller Andersen og Else Berthelsen, og som sædvanlig i samarbejde med Nilles busser. De nævnte 4 var derefter selvbestaltede guider på turen. I bussen havde Trine sat os grundigt ind i Hamborgs historie, Erik havde et interessant foredrag om udvandring i almindelighed og via Hamborg i særdeleshed. Else berettede om det moderne Hamborg, som er en rig by, beliggende i Europas kraftcenter.
Da alle var indkvarteret kørte bussen os ind til Hamborgs centrum, Altstadt, hvor vor kyndige guide, Erik fortalte og viste rundt. Vi så Hamborgs imposante rådhus, hvor Frederik Barbarossa var en af facadens prydelser blandt mange andre. Vi hilste på Ansgar på Domplatz og stilede derefter mod Deichstrasse med de gamle pakhuse langs kanalen, Nikolaifleet. Vi så hvor den store brand i 1842 begyndte, ved restauranten Zum Brandanfang, en brand som lagde en tredjedel af byen øde. Næste mål, stadig til fods - var ruinen af St. Nikolaikirke. Den sodsværtede kirkeruin står i dag som et fredssymbol. Den store kirke blev ødelagt af de allieredes bombardement i 1943. Tårnet alene blev skånet, da det brugtes som pejlingsmærke. I kirkens krypt kan man se en udstilling om krigens ødelæggelser og grusomheder, og går man op i tårnet får man en storslået udsigt over byen i 76 m´s højde. Knud fortalte os om kirkens dramatiske historie.
Lørdag var første programpunkt udvandrermuseet Ballinstadt på øen Veddel i havneområdet. Vi fik en grundig introduktion på engelsk om stedet.
Mellem 1850 og 1930 udvandrede 5 mill mennesker via Hamborg til den nye verden, først og fremmest til Nordamerika. Manden bag Hamborgs succes som udskibningssted var den dansk-jødiske Albert Ballin, direktør i HAPAG, (Hamburg/ Amerika-linjen), som var Hamborgs domine- rende rederi. Albert Ballin var både fremsynet og iderig, og vidste tidligt, at service var et parameter i den hårde konkurrence om kunder. Efter udbruddet af kolera i 1892 opstod ideen om en udvandrerby, hvor de ventende emigranter kunne opholde sig i sikkerhed, men også komme til kræfter og få tøj og ejendele desinficeret, komme i bad osv. Hygiejnen var enormt vigtig. Så man bare det mindste syg ud ved ankomsten til Ellis Island i New York, var det bare retur igen på rederiets regning !
I dag er der indrettet museum i 3 haller på stedet. Her kan man opleve alle facetter af den europæiske udvandringshistorie set fra udvandrerbyen Veddel. Museet åbnede i 2007 og er således supermoderne i sine virkemidler. HAPAGs passagerlister fra 1850 til 1934 er bevarede og kan studeres på computere på museets læsesal.
Efter frokosten, en Barkassenteller - i museets restaurant - Nach Amerika -var det tid til havnerundfart på Elben i det enorme havneområde. Her er der gang i kæmpe byggerier, en helt ny bydel med navnet HafenCity vokser frem i et veritabelt byggeboom lige midt i Hamborgs centrum, kun 10 min gang fra rådhuset. Vi sejlede forbi byens nye vartegn, Elbphilharmonie, det endnu ikke færdige kommende musikhus, som med sin 110 m høje glasfacade virkelig imponerer.
Mætte af mange indtryk var det nu tid til lidt motion, en spadseretur frem og tilbage gennem Alter Elbtunnel, en tunnel, der blev bygget i 1911 så arbejderne fra St. Pauli lettere kunne komme på arbejde på de store værfter på sydsiden af Elben.
Efter en tidlig middag på hotellet gik turen igen ind til centrum for en snes af selskabet. 18 skulle i Hamburgische Staatsoper til opførelsen af Mozarts opera Figaros bryllup. De, der havde valgt dette ekstra tilbud, fik en meget stor oplevelse.
Søndag morgen var der tidlig afgang fra hotellet. Nu var det tid at vende næsen nordpå igen. Turen gik gennem St. Pauli-kvarteret, det gamle berygtede arbejder- og forlystelseskvarter, vi rundede lige søndag morgens Fischmarkt og stilede mod Altona, den gamle danske by, der nu er en bydel i det nordvestlige Hamborg. Altona er en meget smuk bydel med dens gamle haver og parker og grønne områder, skrånende ned mod Elbens bredder, og bebygget med smukke huse og landsteder, mange i klassicistisk stil. Den danske arkitekt C.F.Hansen byggede omkring år 1800 en lang række af disse huse for velhavende Hamborgfolk, som gerne ville flytte på landet til smukke og sunde omgivelser. C.F.Hansens byggerier præger den dag i dag Altona, ikke mindst gaden Palmaille. Vi kørte gennem denne smukke gade og videre til Klopstockstrasse og endelig Elbchausse´en, som ligger med en skøn udsigt til Elben. Altona var i den danske tid et fristed for forfulgte minoriteter, så som jøder, katolikker og reformerte. Mange af disse var også driftige folk, som var medvirkende til at gøre Altona til en by i vækst og en trussel for Hamborg.
Næste stop på hjemturen var den lille by Glückstadt i marsklandet ved Elbens munding. Trine satte os grundigt ind i byens historie. Den blev grundlagt i 1617 af Chr. IV som konkurrent til Hamborg, hvilket dog ikke rigtig lykkedes. På byens torv med velbevarede huse og en kirke fra 1618 mødes 13 gader i stjerneform. Her ses også det imponerende gamle rådhus. Hvert år i juni måned holdes en Matjesfestival (sildefestival) med store festligheder i byen.
Nu gik turen videre, og næste stop var Rendsburg, hvor vi gjorde holdt ved Kielerkanalen. Her ved jernbanebroen så vi hvorledes svævefærgen fører passagerer over kanalen, og store skibe passerede forbi på vej fra Nordsøen til Østersøen ved Kiel. Højt oppe fører jernbanebroen togene over kanalen i en sløjfe omkring sig selv.
På den videre tur nordpå fik vi megen ros for en vellykket tur, deltagerne havde fået meget med hjem i bagagen, så vi i Historisk Samfund har fået mod på at prøve at gentage succes´en om et par år.
Else Berthelsen

 

 

 

 

  Historisk Samfund for Vendsyssel har til formål at udbrede kendskabet til Vendelboernes historie - men hvad er det egentligt medlemmerne får?
Samfundets flagskib er Vendsyssel Årbog med artikler om alle sider af Vendsyssels historie fra oldtid til nutid.
Optakten til årets generalforsamling er altid en udflugt, med indblik i en del af landsdelenes historie, hvor de historiske steder bliver præsenteret af kyndige guider. Hvert andet år er der en længere udflugt til områder der har eller har haft indflydelse på Danmarks historie.